Islamlah! nescaya kamu selamat

Cinta itu sentiasa ada persoalan …


Assalam …

Entah kenapa malam ini aku menulis disini setelah berkurun tidak berkunjung kesini. Sebenarnya tulisan ini berbentuk nasihat yang telah aku muatkan di dalam FB aku untuk seseorang yang amat memerlukan pertolongan aku.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ada seseorang yang murung bermohon nasihat kepadaku kerana dirinya dikhianati … muga kita juga boleh mengambil iktibar darinya …

Nasihat ku …

Soal ini soal hati. Tiada siapa yang dapat menyelesaikannya kecuali diri sendiri dengan inayah dan bantuan Allah.

Makhluk seperti aku hanya mampu untuk menasihati saja. Itu pun nasihat begini banyak yang telah kita tahu, cumanya cara bagaimana kita praktiskan nasihat itu!

Kawan …
Hidup ini satu proses. Semua orang akan mengalami perkara yang sama. Antaranya cinta kita dan cita cita kita dikhianati setelah kita rancang bersama! Cuma situasi saja yang berlainan.

Jika kamu terluka. Aku juga pernah terluka dan manusia semua dibumi ini pun semua pernah terluka. Cumanya bagaimana kita nak balut luka itu agar sembuh dan pulih saja menjadi persoalannya!

Disinilah kreativiti kita dalam menghadapi hidup dan situasi ini. Dan inilah yang akan menambah pengalaman kita.

Tetapi jika kamu gunakan emosi, maka kamu akan kecewa dan menangis bermalaman berbulanan menghadapinya. Tetapi jika kamu gunakan iman maka kamu akan hadapinya dengan dada dan hati yang lapang.

Sebenarnya setiap apa yang berlaku dalam hidup kita, Ianya bagus dan ubat buat kita, kerana dengannya kita akan dapat mengenali Allah dengan lebih dekat lagi dengan mengenali sifat makhluk yang lemah yang diciptakan Allah yang terdapat pelbagai ragam kelemahan seperti orang yang mengkhianati kamu.

Benar. Apa yang telah Allah tetapkan buat kamu sebenarnya telah ditetapkan berlaku sejak azali lagi yang dalam ilmu akidah disebut ‘tanjizi qodim.’ Cuma baru sekarang Allah luluskan takdirnya yang di sebut ‘tanjiz hadis’. Perkara yang tidak boleh berubah yang telah Allah tetapkan buat diri kamu bahawa pada saat sekian dan sekian kamu akan ditinggalkan.

So … mungkin asbab ini takdir yang akan Allah berikan pada kamu akan lebih baik lagi dimasa mendatang! Kita tidak tahu. Tetapi hikmahnya tetap ada. Mungkin waktu akan datang kamu akan ditemukan dengan seseorang yang lebih baik lagi. Jadi berbaik sangkalah dengan Allah. Banyak kan berdoa dan bertawajjuh pada Allah.

Justeru, anggaplah orang yang mengkhianati kamu itu sebuah ujan buat kamu untuk Allah menambahkan pengalaman kamu dan untuk menguatkan jantung hati kamu.

Bagusnya nya tetap ada kerana jika dia mengkhianati kamu selepas kamu bersamanya sudah pasti ianya bertambah parah lagi.

Kawan …

Cuba kamu pandang sekarang, dulu waktu kamu mengharap dan bersamanya apakah kamu akrab dengan Allah? Malah mungkin saat itu untuk ingat Allah pun kamu tak mampu. Tetapi kini, apabila ia menimpa kamu, mungkin daya ingatan kamu pada Allah tidak putus putus sehingga tasbih yang kamu pegang pun tidak sedar putusnya kamu berzikir kerana inginkan ketenangan dan membujuk hati.

Itulah sifat kita makhluk yang lemah ini. Itulah bagusnya. Dan itulah petandanya kamu disayangi Allah.

Selalunya manusia, saat gembira dia lupa pada Allah. Kalau ingat pun tidak sekhusyuk waktu dia ditimpa musibah. Itulah cara Allah memanjakan kamu.

Jadi, tanamkan dalam diri bahawa apa yang berlaku adalah kehendak atau iradah Allah. Dan kamu pasti tidak boleh mengubahnya.

So … sekarang pandang kedepan dan teruskan hidup dan jangan toleh pada nostalgia yang telah berlaku nanti kamu akan terus terluka dan mudah untuk syaitan menyusahkan perasaan kamu.

Fikir dengan iman dan dengan akal yang waras dan jangan dengan emosi.

Cinta ini sifatnya makhluk. Ianya lemah. Ia boleh datang dan pergi dalam hidup kita kecuali cinta yang disandarkan pada khalik yaitu Allah.

Biarkan cinta lama itu pergi dengan wajah yang zalim dan carilah cinta baru kamu yang benar benar berwajah syurga yang akan menyejukan hidup dunia mu dan meneduhkan hidup akhiratmu.

Aku doakan kamu akan terus menghadapi hari mendatang dengan jiwa yang positif dan dengan tawakkal yang jazam pada Allah rabbul jalil.

Banyak kan senyum kerana ia akan mencerahkan jiwa kamu secerah mentari.

Selamat malam.

Ahukum fillah

#muharrikdaie
080218

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: