Muharrikdaie

Menulis untuk mengerakan jiwa jiwa

Sekali sekala kembali


Lama sangat aku tak menulis panjang tentang usrah. Ya, usrah yang menjadi qorin aku sejak sekian lama.

Usrah ni bagus. Tempat kita mentarbiah diri menjadi alim bertakwa. Tempat kita membina circle pendakwah. Tempat kita merancang dan membina adik-adik dakwah menjadi pendakwah. Tempat kita berukhwah. Tempat kita mempraktis sunnah. Dari makan dalam talam, pakai serban, pakai kayu sugi, berwangi-wangian ditaman syurga dunia, berpeluk-pelukan waktu bertemu dan berpisah. Indah.

Namun usrah tidak memadai begitu tanpa kita upgrade ilmu. Jika seseorang hanya mengharap usrah untuk memahami deen ini dan untuk menimba ilmu islam, itu fikrah yang salah.

Terkadang didalam usrah sendiri pun kita lihat ramai yang jahil fardhu ain. Tauhid pun tak belajar secara formal, begitu juga feqah dan tasauf. Sebab itu banyak kita lihat bila individu-individu usrah ini pergi ke tengah masyarakat mereka tidak tahu apa yang mereka nak deliver kepada masyarakat kecuali mengajak masyarakat bergabung dalam jemaah mereka. Isi borang masuk jemaah dan usrahnya rutin setiap minggu tanpa peningkatan. Ini salah.

Kalau kita lihat, Albanna murabbi dakwah kita, bila berdakwah ditengah masyarkat, beliau menceritakan tentang islam. Bagaimana nak memahami islam. Kemudian bercerita iman yakni tauhid yang sejati dan benar, ibadah yang dimulai dengan ilmu kemudian diiring dengan meninggalkan perbuatan syirik dan sebagainya.

20 tahun aku berada didalam tarbiyah harakiah ini sejak zaman student, banyak aku belajar tentang betapa pentingnya seseorang individu yang berada dalam usrah itu perlu mengutamakan ilmu fardhu ain dan lainnya untuk meneruskan agenda dakwah ini untuk menutup kejahilan umat yang merantai generasi ini. Apalagi dalam masaalah akidah.

Kini aku lihat usrah sudah menyejuk. Usrah bagai berada dilautan yang kering yang tidak boleh dilayarkan bahteranya lagi. Tiada lagi selipar yang banyak bersusun dihalaman rumah setiap minggu. Jemaah- jemaah dakwah pun dah beralih menyokong dan menjadi proksi parti -parti politik. Umat semakin bersengketa. Tiada lagi ukhwah. Apalagi itsar. Panjang nak cerita.

Namun aku tetap bertahan. Sekali pun circle yang kecil, usrah tetap berjalan. Tarbiah tetap mengalir. Mad’u- mad’u tetap aku hidangkan dengan sajian ilmu-ilmu alat dan fardhu ain untuk bekal dakwah mereka. Pesan murabbi dulu tetap aku pegang. Bergeraklah atas kemampuan.

Ya, aku bergerak diatas kemampuan aku dikala usia aku merangkak tua. Sekalipun kawan-kawan dah berjaya dengan bisnes, dengan kerjaya dan anak pinak, kaya raya dengan rezeki Allah. Aku tetap seperti dulu.

Setiap minggu menyinggahi rumah sahabat-sahabat yang inginkan bimbingan dan tarbiah serta dahagakan ilmu.

Aku akui, aku sunyi. Sahabat-sahabat otai dakwah yang sama-sama berlari dipadang tarbiah dulu sudah sampai kegarisan cita-cita hidup mereka. Hidup yang nyaman dah bahgia dalam pelukan dunia. Biarlah mereka. Namun aku belum lagi. Walau tak mampu berlari laju, aku tetap berjalan, berhenti mengambil nafas, mengesut. Aku tahu satu hari aku akan sampai juga kegarisan. Walau dalam samar-samar malam, cita-cita aku menunggu aku di sana.

#muharrikdaie

3 responses to “Sekali sekala kembali

  1. Zali October 14, 2023 at 10:47 pm

    Rindu nak baca tulis nta 😉

  2. nina October 11, 2023 at 3:49 pm

    sedih, moga anta thabat pada jalan ini. maju mundur di atas jalan ini adalah sunnatullah untuk menapis, siapa yang benar2 ikhlas utk terus bertahan.

Leave a comment