persoalan?


Sahabat sahabatku. Kawan kawan ku. Sahabat penaku. Sahabat se blogku dan ex-teman dakwahku semakin berjaya dijalan dakwah ini.

Meniti hidup hari hari penuh kejayaan. Melakari warna warna dakwah ini dengan jayanya dalam rahmat yang berlimpah limpah. Bersyukur sangat sangat pada Allah walau aku terpaksa merenungi mereka dari kejauhan mencari sebuah hakikat dalam pancaran sinarNya.

Aku tertegun tegun dengan hati yang penuh mengerti bahawa dakwah yang ikhlas dari hati dan kesungguhan, sesungguhnya memberi mereka jalan jalan terang sebagaimana harapan yang ku berikan pada diri aku dahulu.

Sebuah keadaan, yang lebih tepatku kulukiskan sebagai sebuah energi iman dan spiritual telah mereka hadirkan dipintu jiwa mereka hingga membawakan mereka pada cerapan cerapan indrawi lalu merangkaikan kejayaan terindah dijalan dakwah ini membuat diri ku terus mengaca apakah pantas seperti mereka?

Namun … Aku juga harus mengerti. Tidak semua doa boleh menjejak langit. Jika belum lagi dapat membersih jiwa, nawaitu dan menghidupkan batin dalam keikhlasan.

Dan aku pasti doaku masih jauh melingkari awan. Berperang dengan angin angin dan bintang bintang untuk menemui kemakbulanNya.

Dan aku tidak pasti apakah citaku akan menemui ku atau hanya terngiang ngiang dalam titik debu pendengaran yang menghiasi telingaku.

Terkadang serasa aku hilang jejak dijalan dakwah ini. Aku tidak mendapat sokongan dan panduan dari jamaahku. Aku terpaksa bergerak sendiri. Segala bakat yang ku punyai tenggelam begitu saja. Tidak dapat aku menfaatkan sebaiknya. Aku seolah olah keseorangan didalam ramai.

Terkadang aku rasa terlebih baik aku bergerak berseorangan dari aku menanti sebuat penantian yang tiada kepastian. Mungkin itu jalan terbaik walaupun murabbi ku sering mengingatkan bahawa ‘ keroh dalam jamaah itu lebih baik dari jernih keseorangan. Aku tak terdaya ….

Tahniah buat kamu yang akan terus menjadi sumber inspirasi ku.

muharrikdaie
Dalam kedinginan ramadan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: