Kita dan dosa


Diantara kebenaran taubat seorang hamba dari perbuatan dosa adalah ia mendapat kelazatan yang tidak bisa diukur didalam hatinya setelah taubat tersebut.

Barangsiapa yang tidak mendapatkan kelazatan setelah bertaubat maka dia adalah orang yang dusta dalam meninggalkan dosa dan mungkin dia akan kembali kepada dosa tersebut dalam masa terdekat.

– Ibrahim Adham

Akhi, jika kita bicara tentang dakwah. Kefuturan. Kelemahan dan kemalasan. Antaranya adalah berpunca dari dosa dosa kita.

Kebanyakan kita ini lemah dan malas didalam didalam beramal dan menhayati tarbiyah juga tidak lain tidak bukan adalah asbab dosa.

sebenarnya tiada jalan lain lagi bagi kita untuk menhalau dosa kita kecuali bertaubat sesungguhnya kepada Allah dan sering mengulangi taubat setiap hari, setiap solat, setiap saat dan setiap kali kita ingat yang kita adalah orang yang berdosa.

Taubat tidak perlu atas sajadah akhi! Tidak perlu dimasjid. Tidak perlu di surau atau pun di mekah. Bertaubatlah dimana mana saja hatta didalam kereta sewaktu kita sedang drive pun kita wajar bertaubat supaya kita sentiasa bersih jiwa dari dosa.

Akhi … Tutup buku masa lalu kita. Buka lembaran baru. Buka kisah baru.

Kalau dulu ada kisah cinta kita, lupakan! Kalau dulu ada kisah asmara kita, lupakan. Kalau dulu ada kisah brutal dan ganazz kita, lupakan dan kalau dulu ada kisah rockers kita, juga lupakan! Sebabnya. Sebabnya kita takut ingatan itu akan memenjarakan kita didalam gundah gulana. Akan membuat kita terpuruk dalam mimpi buruk yang tiada kesudahan. Akan menjadikan kita tenggelam dan terjerumus dalam sedih yang tiada penghujung yang akhirya akan membuat kita putus asa dari rahmat Allah.

Kuburkan lah masa lalu dan dosa dosa lalu itu.

Siapa yang tidak ada kisah silam, akhi?  Para ulama’ dan ahli sufi pun punya kisah silam mereka sendiri. malah tidak pernah kita terfikirkan akan hal ehwal kisah mereka dulu. Hasan Albashri, fudhail bin Iyad. Umar alkhattab dan ramai lagi. Tapi siapa mereka tika ini? Mereka adalah sahabat Rasullulah yang dijamin syurga. Meraka adalah kekasih kekasih  Allah yang berada haribaan rahmat walau di alam barzah saat ini! Sebabnya adalah mereka bertaubat dan lupa masa lalu.

Bergerak lah akhi. Jadi seorang muharrik yang yakin untuk bergerak. Kalau kita tidak bergerak di medan dakwah dan medan amal ini kita akan mati macam apache. Pejuang yang kosong sekali pun berani.

Ingat apa yang selalu aku ulangkan akan bait bait imam ghazali … Dosa seorang daie bukan kerana dia berbuat maksiat tapi cukuplah dia mnyendiri dan menganggur dirumahnya tanpa berbuat apa apa! Jom kita bertaubat!

Sekadar itu utk malam ini. Jumpa lagi.

muharrikdaie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: