duri duri cinta


Salam kedamaian …

Ciri ciri ‘ tanah’ yang berada didalam diri kita anak adam ini adalah melakukan dosa dan kesalahan. Setinggi mana pun kita berada. Sebaik mana pun kita. Sehebatmana pun kita. Kita tetap tanah liat yang keras dari tiupan ruh Allah azzawajalla. Kita tetap hina disisi Allah meski pun mulia diantara segala makhluk lantaran tiupan ruh itu digabungkan Allah dengan Malaikat.

Apa apa pun, manusia tetap manusia. Tetap terpengaruh unsur tanah dalam dirinya. Dan tak mungkin terlepas dalam mengalami kemalasan dan kelemahan mau pun kekeliruan dan kesalahan seperti mana kita mampu untuk mengantikan dosa dan kesilapan kita dengan taubat dan dari kesesatan dengan kebenaran!

Dan dijalan tarbiyah yang kita berada ini pun sekalipun benar, kerap kita melakukan kesalahan dan dosa kerana unsur manusia itu tadi.

Bukan senang untuk mengapai maqam takwa. Apa lagi maqam syuhada’ yang memerlukan mandian pengorbanan yang bukan sedikit.

Sembang dan cakap memang senang. Tulis dan cerita memang mudah tapi selagi teori itu tidak kita kembangkan menjadi kerjaya yang utama didalam kehidupan ini, cita cita itu hanya menjadi duri dalam cinta sahaja! Yang akan menjadi hujjah dan saksi dimahkamah Allah kelak untuk menerima hukuman yang tiada ulang bicara.

Bukan senang untuk meleburkan cinta kita didalam gerakan  dakwah dan tarbiyah ini biarpun di mehwar mana pun kita berada kerana di jalan ini penuh dengan duri duri yang harus dipijak!

Bukan kita sengaja ingin memijaknya tapi itulah dakwah! Sunnah dan fitrahnya adalah Indikasinya Justeru ….dijalan ini kita akan sentiasa terus memijak duri durinya.

Dimarhalah mana pun kita berada kita seharusnya berhati hati ketika memijak duri duri di jalan dakwah ini.

Kita tidak dapat lari dan mengelak untuk memijak duri duri dijalan ini kerana ianya kesempurnaan fitrah dijalan ini

dan duri duri itu juga boleh mematahkan perjalanan kita dan mengundurkan kita ke belakang kembali.

Apa yang perlu ada pada kita adalah ‘hati hati’

muharrikdaie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: