Belenggu


Belenggu
Akhi,
Malangnya kita sebagai dai yg inginkan perubahan ini membiarkan diri kita terus di belenggu dengan pelbagai masaalah sehingga kita terhalang untuk terus bergerak kehadapan.

Belenggu yang aku maksudkan adalah perkara yang menghalang kita dan menghambat kita menuju kekuatan yakni kebiasaan buruk dan perilaku buruk yang kita biarkan ianya berakar umbi dalam kehidupan kita.

Antaranya kita banyak membuang waktu dan tidak menggunakan waktu seefektifnya untuk dunia dan akhirat kata. Dan ini menjadi jurang yang paling besar menjauhkan kita dari kekuatan.

Begitu juga sikap kita yang mengiya iya kan untuk bersolat di masjid. Tidak komited dengan peraturan islam dan dengan dakwah islam juga menjadi punca utamanya. Dan inilah yang menghalang kekuatan ruhiyah kita yang amat penting untuk kita renungi.

Itu adalah antaranya tang mampu aku sebutkan namun masih banyak lagi perkara yang sepatutnya kita ubahkan.

Percayalah! Kita tidak akan memgapai kekuatan seandainya tidak dapat melepaskan belenggu yang membelenggu hidup kita. Kita harus meleburkan segala belenggu tersebut dan lahir semula sebagai manusia merdeka dan Allah menghendaki kita merdeka sepertimana kita dilahirkan merdeka untuk bisa memilih kehidupan islam yang benar.

Cukuplah selama ini kita dibelenggu dan menjadi tawanan nafsu kita. Kembali lah pulang kejalan islam yang sebenarnya. Hanya kitalah saja yang dapat melepaskan belenggu itu dengan menggunakan hati kita yang penuh dengan siraman hidayah itu.

sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan satu kaum itu sehingga mereka merubah keadaan yg ada pada diri mereka sendiri – QS Arra’du 11)

Wallahuaklam
Muharrikdaie – sedang rajin menulis.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: