refresh kefahaman kita


Akhi,

Harumnya jiwa kita ini adalah kerana kita berada didalam jamaah dakwah. Jamaah yang telah kita beri 100 peratus wala’ untuk bersamanya hingga keakhir hayat kita. Jadi, usah lagi kita merungut dengan kerenah kerenah jamaah yang sentiasa meminta yang terbaik dari masa masa kita.

Memang banyak kita lihat setelah berlama didalam jamaah dakwah ini akan jatuh bangunnya ikhwah dan akhwat yang dulu amat kuat memeluk ketaatan kepada jamaah ini. Malah terkadang kita sendiri pun serasa boleh gugur akan ujian ujiannya jika tanpa pelukan kefahaman yang matap dan iman yang teguh dalam mengharungi tribulasinya.

Dari sini, terkadang kita harus kembali kepada basic kefahaman tentang intima’ kita. Kita harus refresh balik bahawa intimma’ kita didalam jamaah dakwah ini mahu pun kepada islam ini bukanlah dengan tujuan untuk mengungkung kehidupan kita dan mengikat kita sehingga kita rasa kita terjajah balik dan tidak merdeka untuk berbuat apa saja dan menggunakan masa hidup ini untuk perkara lain tetapi jadi lah kita seperti orang yang tahu membalas budi dan bersyukur dengan kurniaan dan nikmat iman islam dan jamaah ini. Dan balas budi yang aku maksudkan disini adalah hendaklah kita membela islam kembali setelah kita diselamatkan oleh Allah dari kekufuran dan memberi kita islam.

Akhi, cuba fikir … diwaktu kamu jahil dahulu dan tidak mengenal islam. Siapakah yang menyelamatkan kamu? Siapakah yang mendakwahi kamu? Jamaah manakah yang menjaga kamu dan menyusun atur kehidupan kamu sehingga kamu kini kuat dan hebat didalam circle islam sehingga kamu boleh pula untuk membawa manusia kepada islam? Tidakah mereka para duat yang dihantar oleh Allah untuk mendakwahi kamu? Menyelamatkan kamu? Memeberi kamu ilmu dan menyusun atur kehidupan ibadah dan melatih kamu menjadi para duat seperti mereka?

Akhi, antum kena ingat bahawa islam yang kamu dapat itu bukan lah agama peribadi tetapi adalah untuk dikongsi. Kerana itu kamu wajib menjadi matarantainya agar ia terus berjalan di mukabumi ini. Justeru itu jugaklah jamaah harus mengekang pergerakan hidup kamu dan memutabaahi hidup kamu supaya kamu sentiasa konsisiten dan ikhlas serta tsabat dalam menjalani hidup kamu sebagai seorang daie dimana saja kamu berada selama lamanya! Dan sudah pasti kamu tidak akan rasa merdeka kerana kamu sentiasa diawasi oleh para murabbi dan  ikhwah ikhwah lain dengan amal dan kerja kerja dakwah. Disinilah eratnya ukuhuwah kita.

Akhi, Sebenarnya kita banyak berhutang dengan dakwah dan tarbiyah ini. Dengan para murabbi dan ikhwah kita yang lainnya yang telah bertungkus lumus mendidik kita dari seorang yang jahil kepada seorang yang hebat. Bukan seminit dua mereka peruntukan masa bersama kita tetapi bertahun tahun untuk memberi taujihat kepada kita. Melayan kerenah nafsu kita yang degil ini. Membantu kita dari fizikal dan jiwa malah menolong kita dengan wang ringgit. Terbeban hidup mereka kerana kita.

Apakah selepas itu untuk kita balas budi dan jasa mereka? Sudah tentu mereka tidak inginkan apa apa kerana tarbiyah mengajar mereka untuk mengutip untung dan labanya diakhirat tetapi apa yang mereka inginkan dari kita adalah penyambungan contribution kita kepada dakwah ini. Itu saja!

Apa yang perlu ada pada kita sekarang adalah ketaatan. Ketaatan inilah yang menjurus kepada kita supaya kita tidak akan terus merungut dengan kerja kerja islam yang berlambak ini dan juga sentiasa di mutabaahi oleh jamaah terhadap kita.

Sekali lagi kukatakan. Jangan rasa terkongkong. Jangan rasa terpenjara. Dan jangan rasa diawasi kerana itulah sifat jamaah dakwah untuk memastikan kita berjalan dalam keadaan teratur menuju syurganya.

Wallahuaklam. Ambillah tulisan ini sebagai pandua untuk kita terus tsabat dijalan dakwah ini.

alfakir illalah

muharrikdaie – dalam mood menulis

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: