apabila cinta berhenti bertasbih


Salam buat semua ….

Aku lihat ramai yang tidak mengunjungi blog ku lagi!

Dulu yang rajin rajin menjeguk kini dah beralih arah.

Dah bertukar selera.

Dah tak jumpa lagi. Dah ghaib.

Mungkin dah jemu dengan tulisan tulisan ku …

Apa apa pun aku tetap mendoakan semuga kamu semua dianugerah bertemu dengan blog teman teman dakwah kita yang hebat hebat dimaya ini.

Banyak blog yang boleh kita click! insyaalah.

Maafkan aku yang naif ini kerana tidak mampu untuk memberi yang terbaik dari apa yang mampu untuk ku tulis  buat kamu semua …..

Memang aku pun terasa blog ku ini dah semakin sejuk dan hambar serta tidak mewangi seperti dulu lagi.

Mungkin ianya dah uzur dan sudah sampai kepenghujung jalannya …..

Dah diambang pintu persaraan hingga tidak mampu memberi kesan dan menfaat lagi untuk dikunjungi!

Dan itulah hakikatnya seorang penulis.

Adakala manis dan adakalanya tawar.

Adakalanya amat menjerakan bila jiwanya bertarung dengan pelbagai ujian perasaan …

Untuk menjadi penulis, jiwa kena terukir dengan iman dan hembusan ketenangan …

Kena fokus dan kena berhubungan rapat dengan Allah …

untuk menjaring hati hati manusia.

Dan aku akui, aku kurang segala galanya akhir akhir ini dan tak dapat untuk memberi penumpuan sepenuhnya …

Mungkin cinta dihati ku sudah lelah. Sudah melemah. Malah cintaku sudah berhenti bertasbih. Sudah tidak mampu lagi untuk berzikir untuk membungakan taman taman katanya!

Apalagi untuk mewangi dan mengharumkan  jiwa jiwa.

Memang jauh sama sekali untuk memutar hati kearah ubudiyah kepada Allah!

Juga aku semakin bertambah sibuk dengan diari harian yang padat bercampur baur dengan kerja kerja cari makan dan kerja dakwah sehingga kekurangan waktu untuk membaca dan menelaah. Apa lagi untuk menulis yang memerlukan masa yang agak lama.

Atau mungkin hari hari semalamku menjadi penyebab kearah  bertambah suram untukku menulis …

Memang aku rasa aku tak seperti dulu lagi …

kerana teman sekeliling yang rapat dan akrab serta yang sering memarakkan semangatku sudah jauh dari aku …

Aku terpaksa membina semula momentum baru.

Begitulah pengaruhnya teman teman kita dijalan dakwah ini…

….dari merekalah aku dapat belajar.

Dari merekalah aku senantiasa ditegur.

Dari merekalah aku senantiasa termotivasi.

Bukan kerana aku bergantung kepada manusia tapi mereka adalah antara penolak penolak imanku untuk menjulang tinggi.

Bagi ku, aku hanya bergaul hanya pada dua kelompok manusia. Manusia yang ingin aku dakwahkan dan manusia yang mampu menegur dan membaikkan aku….

Memang teman teman dijalan dakwah ini tidak pernah berdengki. Apalagi kedengkian dalam bentuk keduniaan kerana mereka telah dibentuk dan ditarbiyah untuk berkasih sayang.

Membantu dan berkongsi membawa beban perjalanan dan meringankan kesulitan.

Aku amat mencintai teman teman dakwahku meskipun mereka tidak lagi bersama ku dan mungkin aku tidak lekat lagi dihati mereka seperti dulu …kerana bagiku cukuplah doa doa rabithah mereka kerana doa itu merupakan tasbih cintanya yang menjadi pagar untuk melindungi perjalanan dakwah ku ini….

Itulah lebihnya kita dijalan dakwah ini dan didalam jamaah dakwah ini, selalu berlapang dada dan berhusnul dzan meski pun terkadang ada friction antara kita dan berbeza wadah jamaah namun kita masih dibawah bendera AlKhaliq yang bisa melindungi dan menjaga kita serta akan mempertemukan kita dipenghujung jalan ini …

Teman teman yang ku kasihi …

Aku tahu, bagi musafir dakwah seperti kita ini seringkali berada dalam kelelahan. bukan sahaja lelah fizikal kita tapi hati kita juga turut penat dan jiwa kita juga diancam bahaya.

Adakala kita tidak boleh meneruskan perjalanan kerana kefuturan oleh kelelahan itu.

Waktu inilah kita harus berteduh sejenak mencari kekuatan baru dan melupakan segala rintangan …

Mari kita bersama Dia. Bertasbih cinta didalam diam. Bersujud didalam rindu. Mengikat kasih dalam keghairahan …

Biarkan bening airmata itu menitis …Berombak dan menderu keluar berbaur kehitaman malam …

Marilah kita didalam jenak jenak khalwat itu mengungkapkan apa yang ada dalam hati kita pada Dia …

Marilah kita tumbuhkan kembali pepohonan iman didalam hati kita agar ianya berdiri kokoh …supaya tidak tercabut dan tidak goyah bila diterpa angin!

Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya menjulang kelangit. Pohon itu memberi buahnya setiap musim dengan izinNya. Allah membuat perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat ~ Ibrahim 24-24

Kelelahan perjalanan ini juga mengajar kita bahawa tanpa petunjuk dan bantuan langit ruh kita akan tergantung diawangan bersama dosa dosa kita dan mencakar cakar perasaan kita …

Dari itu kita harus akrab dengan langit agar tasbih cinta kita yang terhenti dibumi ini akan memanjat langit mencari cinta langit yang abadi  dalam keberkahan iman setiap saat kita pintal butir butirnya!

Temanku,

bersabarlah! Ujian itu datang dan pergi …

hari ini hari kita …

Hari esok dan lusa ..bisa kepada sesiapa saja kerana ujian tidak akan sirna!

Ada ujian sebagai penghapus dosa dan ada juga ujian kerana Allah ingin mendengar rintihan dan esakan kita!

Dan insyaalah ujian yang sedikit itu petanda kamu akan melangkaui fasa hidup seterusnya …

fasa hari bahgia …

kerna

Ia juga telah menimpa Adam, bapak segala manusia hingga ia terpaksa turun dari syurga kerana diujiNya dan itulah pelajaran pertamanya  dan telah mengajarnya supaya kembali kepada harkat hidup yang sempurna sebagai duat dibumi ini …dan disitulah kita belajar dan mengerti …

salam cinta dariku

muharrikdaie ~ menulis untuk mengerakkan jiwa jiwa

7 responses to “apabila cinta berhenti bertasbih

  1. Hariri May 21, 2011 at 11:07 pm

    subhanallah. Kreatifitas anda sangatlah bagus dan dapat diajungi jempol. salam kenal dan terus berkreasi

  2. Dika August 26, 2010 at 1:30 pm

    Nice ….JUDULNY kreatif banget…lam kenal
    jangan lupa mampir yach..jagat raya seisinya aja terus bertasbih…lo cinta berhenti bertasbih, kiamat dong jadinya…..

    BTW….Aku ada info ….

    Sori nich sob, numpang nyoret…
    Aku bagi-bagi THR nich cb check : http://dikasoft.wordpress.com/thr-euy….yang pastinya km bakalan dapet $235 ky aku lo km mau ikutin step2 dari aku, aku siap pandu…gratis kok sob…di tunggu ya….

    Ada bonusnya lg…

  3. muharrikdaie July 19, 2010 at 9:19 pm

    Ejang seri – makasih atas sokongammu Ejang dan juga nasihat yang diberi …kamu tetap dihati saya …

  4. muharrikdaie July 19, 2010 at 9:17 pm

    rumus cepat matematika- memang mengelitik dari ceritannya sendiri bung! salam hangat kembali …jangan lupa kunjungan seterusnya …

  5. ibunoor July 17, 2010 at 1:14 pm

    Salam muharrikdaie,

    Jangan dibiar cintaNYA pergi…

    We do have our ups and downs…but when you feel at the peak bottom, please do pick yourself up and continue the journey as you do not know what’s reserved in the far front. Each surprise from HIM will always be amplified based on our faith.

    Be strong (at heart and iman) and face life with a smile as one thing that will never change is the CHANGE itself!

    p/s: InsyaAllah… blog hebat dan penuh pengisian ini tetap menjadi singgahan utama jiwa-jiwa untuk digerakkan saban hari. Keep on writing…please…

  6. Eyangresi313 July 15, 2010 at 4:48 pm

    Hebat……. judulnya membuat kami bertandatanya mengenai isi dari pada sajian tulisan dari sahabatku.

    Teringat ketika kita tertawa dan menangis bersama..semua ada waktunya,,ingat lah hari ini, ketika sedih itu menyerang, tapi aku yakin tegar mu mengalahkan karang di lautan…..

    Manusia bagaikan bahtera yang tersesat kehilangan arah dalam mengarungi samudra kehidupan tanpa sabar, dengan kesabaran iman kita menjadi kuat.

    Kita sebagai manusia sangat mungkin menghadapi saat-saat sulit, dan hanya dengan bersabar yang dapat membawa kita ke dalam ketentraman jiwa untuk melalui berbagai kesulitan dalam hidup.

    Dengan mengenal diri sendiri, seseorang akan sadar dan mengerti tentang kemampuan, karakter, potensi dan kekurangan yang dimiliki di bumi mana ia bertempat serta berdiam diri. Dengan pencapaian kesadaran itu pula, setiap individu yakin akan adanya kekuatan, kekuasaan Maha Besar yang berada jauh dibandingkan dengan dirinya.

    Cerahkan hati dengan pancaran sinar Illahi
    Tebarkan kedamaian dengan cinta kasih dan kelembutan.
    Tetaplah berkarya mengisi kreatifistas dengan pancaran cahaya Illahi
    Karyamu tetap dinanti…….
    Sukses untuk sahabatku.

  7. rumus cepat matematika July 15, 2010 at 9:57 am

    wahwah,,,judulnya menggelitik…ckckck…salam hangat…makasih infonya…

Leave a Reply

