kepada mu kekasih …


kepadaMu kekasih, aku berserah

kerana ku tahu Kau lebih mengerti

apa yang terlukis dicermin, wajahku ini

apa yang tersirat dihati, bersama amani …

….aduhai

syahdunya wahai Allah kiranya dapat menyintaiMu dengan sebenarnya.

Menjadi kekasihMu …dengan setulusnya.

Sehingga ombak ombak dihati ini sentiasa berputar dan bergelombang dengan gelombang dzauk menikmati kenikmatan menghampiriMu dialam ruh ini.

Sehingga aku dapat butakan nafsuku akan silau silau dosa dan durhakaku padaMu.

Sehingga dapat kusatukan sujudku dimihrab itu hingga hatiku tidak ku palingkan lagi kearah lain, selain Mu  lantas ku serahkan cinta ku yg sentiasa kusirami dengan sebutan  zikir dan sebutan asma’ itu hanyalah untukMu.

Betapa ya Allah terlalu sukarnya hati ini memberikan cinta pada Mu dengan arti sebenarnya sehingga aku terkadang bersifat munafik dengan diriku sendiri. Berkata sesuatu yg tidak ku perbuat. Sehingga ucapan dari hatiku hanyalah suara suara kosong yang akan dimasuki oleh azabMu.

Aku selalu bermimpi dan berangan angan dan memang setiap mimpi indahku, aku ingin menjadi kekasihMu .

Namun itu hanyalah mimpi yang tidak bersambung dan berujung. Sehingga aku tahu bahawa matarantai hatiku denganMu hampir terputus!

Terkadang aku cuba mendiagnose penyakitku tapi aku tak mampu meminum ubatnya.

Adakalanya aku tidak mampu membebaskan kehendak kehendakku dan membersihkan hati dari belenggu kekuasaan hawa nafsuku sekalipun aku istiharkan peperangan dengannya untuk membebaskan hatiku.

Perasaan perasaan ynag diselubungi kabut dunia ini masih mengurungku sehingga terkadang aku amat takut Engkau membiarkan aku!

Mencampakan hambaMu yang hina ini kedalam istidraj walau dalam hati ini tidak pernah su’ul dzan padaMu wahai Penciptaku!

Dari Ibnu Mas’ud, Rasullulah bersabda,

Demi Dzat yang jiwaku berada ditanganNya, tidaklah seorang hamba menjadi muslim, hingga dia menyerahkan hatinya pada Allah

Memang aku akui, selalunya aku tidak dapat memenangkan Mu wahai Allah atas hawa nafsuku sehingga aku amat terasa kekontangan hati dan perasaan ini.

Perasaan halusku menjadi bertambah kasar sehingga dengan ayat ayatMu yang suci itu pun aku tidak merasa terkesan!

Apa lagi mendengar cerita cerita akhirat ….. sehingga aku terasa gelap gelita tanpa cahaya dalam perjalanan menuju Mu. Untuk melihat wajahMU.

Aku dapat rasakan juga ya Allah betapa lemahnya hubungan ku dengan MU tatkala dalam keadaan aku melaksanakan amal dakwah ini, aku terasa seperti tidak dihargai oleh mad’u mad’u ku yang mengabaikan dan mengambil sambil lewa dengan pentarbiyahan ini.

Bukan penghargaan kepada ku yang ku minta tapi sekurang2nya berilah penghargaan pada tanzim ini, pada usaha usaha untuk menjadikan mereka hamba hambaMu yang sedar akan tanggungjawab dakwah ini.

Memang salahku ya Allah. Mungkin dosa dosa terdahulu ku, belum terampun lagi sehingga Engkau menjauh dariku. Mungkin ini hukum karma terhadapku. Dan aku redha …

Redha dengan kafarah ini  …

Memang aku rasa keletihan yang teramat amat!

Hanya mencari setangkai iman untuk menjadi kekasihMu.

Letih dan tak bermaya kujur tubuh ini.!

Aku paksa juga badan yang lemah ini, mata yang teramat layu ini dan  justru aku amat exhausted hingga mata ku kian merah menahan letih dan tangis  keletihan dengan perjalanan yang hanya manusia manusia sepertiku saja yang tahu akan perasaan dan kondisi ku tika ini.

Menanggis wahai Allah seolah olah aku tidak dapat pertolongan Mu.

KepadaMu kekasih, terimalah penyerahan diriku dan ampunkan dosa dosaku serta ikhlaskan perjalanan menujuMu.

Kepada mu kekasihku duniaku, yang tak mengerti kata kata dan kehidupanku, sedih kehilanganmu kerana memperlahankan jihad ku ….

hanya padamu kekasih …. aku berserah

muharrikdaie

2 responses to “kepada mu kekasih …

  1. misna December 30, 2009 at 3:36 am

    “Kami pasti menguji kamu sehingga nyata di kalangan kamu siapakah yang paling brsungguh2 dalam beriman dan bersabar kepadaku-Ku”

  2. nuurhati December 4, 2009 at 2:31 pm

    sesungguhnya mencintaiNya memang AMAT pilu…

Leave a Reply

