Rahsia ujian


cinta sejati

Semua manusia tidak mahu diuji. Tapi ujian itulah janji Allah. Kerana Allah ingin menguatkan kita seperti gunung, menjadi pasak kepada bumi. Allah uji seorang da’i supaya da’i itu bertambah kuat supaya menjadi pasak pada deenNya. Supaya deenNya sentiasa ada pembela untuk menetapkan kepada manzilah perjalanan mengikut aturanNya.

Selalunya Allah uji kita dengan sesuatu yang kita benci! Sehingga terkadang merobek jiwa kita. namun robekan jiwa itulah yang akan menyuluh dan menunjukan kita jutaan jalan menuju cahayanya dan membangunkan rasa menyesal sebuah jiwa terhadap dosa. Dosa yang pernah menerjah jiwanya dan nafsu mazmumah yang menjalar dalam jiwa mengalun bersama perjalanan hari harinya.

Itulah Allah. Yang Maha Agung. Yang Maha Pencinta.

Mengarahkan kita mencintai sesuatu kerananya. Bukan kerana sesiapa! Agar ditebarkan segala rahmatnya. Menyatukan cinta atas kehendakNya.

Cinta adalah sebuah rahsia hati. Kehendak suci yang kerananya, telah menghidupkan jiwa da’i. Dari kekerasan kepada kelembutan. Dari Dzulumat ti ilannur. Agar manusia sedar akan tempat kembali dan segera menghambat cinta ilahi ….

Aku tahu, untuk mengapai cinta illahi yang sebenar, aku harus melalui proses. Banyak orang hanya mudah menyebut cintakan Allah namun hakikat hati hanya Allah yang tahu. Bukan mudah untuk mencintai Allah dengan sebenar benar cinta tanpa melalui proses mujahadah yang kental. Untuk menyebutnya amat mudah semudah ABC …

Tapi apakah mencintai Allah begitu?

Aku tidak mahu munafikkan diri. Biarlah lisanku menyebut cinta, hati juga menurutinya dan tubuh badan membuktikannya.

Aku bersyukur.

Dan betapa aku bersyukur ketika menemukan kembali jiwaku setelah kehilangannya dua tiga bulan yang lalu. Hilang seperti kapas yang terlena dalam pelukan angin! Tapi kini menyala kembali setelah tenggelam dalam jiwa yang rendah.

Jiwa ku kini telah menemukan kembali nilai keberartian hidup, menguatkan diriku didalamNya. Tiada kehendak yang bisa mengalahkan kehendakNya ialah puncak dari segala arti hidup. Barulah kini aku dapat rasakan setelah ujian itu, Allah kuasa memberi keajaiban, pada siapa yang Dia kehendaki, memberikan jalan jalan cinta yang mencariNya.

Biarlah yang lalu itu berlalu pergi. Semuga dia memaafkan aku dan pastinya aku memaafkannya diatas apa pun yang terjadi. Apalah daya seorang manusia. Punya hati perasaan dan cita cita namun terkadang perasaan dan jiwanya yang suka diluahkan kepada kita itu hanyalah lintasan hatinya semata dan amat mengecewakan kita namun terkadang kita perlu menerima seadanya kerana dia hanyalah seorang manusia juga. Punya kelemahan dan kedaifan yang perlu kita terima.

~ Muharrikdaie

2 responses to “Rahsia ujian

  1. muharrikdaie August 11, 2009 at 10:55 am

    > Multimediatutor, andi hilda, dilla, mbak jalan dakwah bersama ~ terima kasih kerana sudi bersama mengomentar di blog ini. terima kasih

  2. multimediatutor August 10, 2009 at 9:27 am

    subhanallah terkesan bangat!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: