Siapakah teman kita?


kawan dakwah

Aku akan terus berbicara tentang tarbiyah. Tentang perjalanan yang telah aku lalui. Sehingga kini aku seorang mutarabbi. Aku juga seorang murabbi yang diamanahkan. Kerja dan masuliyah yang tidak ku minta. Aku terikat dengan dua jawatan. membai’ah dua tanggungajawab. Berat lagi memberatkan. Waktu amat terhad. Usia semakin menipis. Kemampuan makin terbatas. Namun tiada jalan lain, aku akan terus kan demi deen ini.

Aku akan terus menulis selagi terdaya. Menjual dan mempromosikan fikrah aku. Agar kita semua berkongsi. Ambil yang suci. Yang kotor diperbaiki. Sebagai musafir dakwah, aku memerlukan teman. Untuk berjalan menuju akhirat. Aku tidak boleh bersedirian. Kerana AlJamaah itu Barakah. Supaya apa? Supaya teman ku dapat meluruskan perjalananku. Meluruskan kesalahanku dalam merentasi halangan dakwah. aku memerlukan partner yang baik dan sekupu yang mana ianya bagai dua belah tangan, yang satu mencuci yang lain.

Aku lemah dan daif dijalan ini. Sebab itu aku becita inginkan teman dakwah yang berkemahuan keras dan benar dengan kata kata dan perjuangan dan selalu ingin meninggalkan rumah berlumba danberlari bersama kafilah dakwah menyonsong ridhaNya!

Aku mahu teman yang ada jatidiri. Yang bekerja tanpa diarah dengan jari dan diarah dengan lisan. Mereka mengerti apa yang ingin dilakukan dan sanggup meredah apa pun didepan nya. Tujuan mereka bersih dari sebarang kekotoran dan memiliki syajaah untuk menyampaikan.

Teman yang ku dambakan adalah yang tidak suka menganggur. Ada saja yang dingelamun dan difikirkan untuk deen ini.

Bolehkah aku punya teman seperti ini atau aku meperbaiki segala kedaifan ku untuk jadi peneman untuk manusia lain. yang sefikrah dengan ku.

Sesungguhnya kawan kawan dijalan dakwah adalah mereka yang mempunyai kemauan keras, niat yang bersih dan perilaku yang benar ….

Hanya sekadar ini dapat aku berkongsi dipetang ini … dikala aku sibuk dengan kerja pejabat yang tiada ujungnya dan program dakwah yg ingin ku isi dimalam nya … doakan teman kekuatan ku dikala ini yang mana terkadang duat memerlukan doa doa orang tersayang terutama teman teman seperjalanan …

Muharrikdaie

3 June 09 4.45 ptg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: