Wahai hatiku


sendiri1

Wahai hatiku, banyak peristiwa yang telah kau lewati. Banyak jalan yang kau lalui. Tawa , tanggis, sendu, rindu menjadi hiburmu. Kamu tidak punya apa didunia ini. Hanya menerima hirisan sembilu, luka luka pilu. Tiada siapa yang mempercayaimu walau kejujuran itu kamu zahir atau sembunyi.

Dia mencurigaimu. Betulkah perjuangan mu? Betul kah wujud manusia sepertimu atau hanya wujud tulisan tulisan picisan yang bertopengkan manusia sepertimu atau kamu hanyalah wayang untuk mengelabui mata mata yang rindukan seorang mujahid atau kepuraan yang kamu bawa dalam tulisan madahmu walau pun suara hati  itu adalah lukisan hatimu, senjata perjuanganmu, sedekah jariahmu dan infaqmu untuk kamu kongsikan namun kamu kena tahu wahai hatiku inilah ujian ujian yang harus kamu warisi.

Sesungguhnya kamu wahai hati ku, tak perlu resah dan gundah kerana kamu adalah hanzalah, muncul seperti langit yang sangat dekat mengumpul cinta yang kecil menuju cinta yang besar agar dapat memberi keagungan dan keindahan. Kamu akan merasai sejuk hujan cinta dan memasuki pintu gerbang awan yang putih melalui matahari yang tenggelam ditepian dunia. Tika itu nanti kamu akan terlihat langit akan merekah memberi jalan untuk kamu memasukinya.

Wahai hatiku, kembalilah. Dakwah masih memerlukanmu dari diri dan nyawamu sendiri. Apalah ada pada perasaan murahanmu wahai hatiku. Kamu wahai hati harus bersabar kerana perjalanan semakin sukar dan jauh dan rintihan rintihan itu dan harapan tidak akan mendekatkan  perjalanan itu.

Wahai hatiku, setiap kejadian memiliki memori, setiap perubahan memiliki makna. Hanya bagaimana kamu menerima semuanya itu. Kamu harus bisa menjadi pengatur yang baik bagi dirimu sendiri. Bukan diatur oleh keadaan dan hati manusia yang selalu berubah.

Wahai hatiku …thabatlah dijalan ini. Jalan dakwah yang mulia agar disana nanti kamu akan berenang renang dilautan redha.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: